fredag den 19. juni 2009

Afsluttende tanker om brandsproejte, der forsvandt


Jeg er altid spændt på, hvordan andre læsere 'indtryk af en bog, tilslutter med eller adskiller sig fra min egen. Da jeg nåede til slutningen af branden motor, der forsvandt ved Maj Sjöwall og Per Wahlöö, jeg gjorde en hurtig scanning af review sites og fundet, at andre læsere havde udtrykt skuffelse i det, opining at det ikke op til resten af Martin Beck-serien, især bog, som umiddelbart forud for det, griner politimand. Nå, jeg må indrømme, at jeg endnu ikke har fået en kopi af latter politibetjent og som en konsekvens, jeg sprunget direkte fra # 3 (Manden på balkonen) til # 5. Og uden at grine politimand, der er ved mange konti det standout af serie-truende over det, brandsprøjte, der forsvandt holdt op fint. Faktisk er mit indtryk af den serie, som kommer til udtryk i gårsdagens post, er, at det bliver bedre og bedre for hver bog.

Jeg var grundigt forundret over mysteriet i centrum af branden motor, som forsvandt-forbindelsen mellem en uensartet gruppe af små-time slyngler og deres forbindelse til den store, chokerende, og tilsyneladende professionel kriminalitet, der forekommer i begyndelsen af det ny - og nydt unraveling det sideløbende Martin Beck og hans team. Den accent virkelig er på holdet her, så læseren vidner ikke bare Martin Beck og hans sædvanlige kolleger arbejder sammen, men også deres støtte fra og samarbejde med andre grene af Stockholm politi, lakoniske Malmö detektiv, og et modstykke til hans i København , som tilfældet er på en international dimension. Jeg følte, at jeg fik at vide, Martin Beck meget bedre i denne afbetaling, og jeg har også relished at lære mere om grundigt ubehagelige, men meget spændende Gunvald Larsson. Det eneste negative for mig er, at der syntes at være mere i denne bog af et element i serien, som jeg er wearying-en række mindre kvindelige karakterer, der synes at være villige til at sove med nogen på drop i en hat. Kunne dette være en nøjagtig afspejling af seksuel mores i Sverige i slutningen af 1960'erne? Eller er en nikke til hårdt kogt kriminalitet fiction-konventionen? Uanset, føles det, ude af trit med, hvad der ellers synes at være en realistisk skildring af 1960'erne Sverige. Det er en mindre gene dog og min begejstring for serien fortsætter med uformindsket styrke.